viernes, 16 de noviembre de 2018

SOMERETA DE MUNTANYA


SOMERETA DE MUNTANYA O "PANXIGANA" SEGONS LA GENT DE LA VALL.



















La primera vegada que vaig veure una “ Somereta de Muntanya ”o “Panxigana”  va ser quant la Montserrat del Cortal y la meva mare la Maria Parramon hem van ensenyar on es trobaven les restes del que temps enrere havia estat L’Ermita de Santa Julita i Sant Quiro.

Hem trobava fent unes fotografies a les pedres que encara hi havia marcant la planta de l’antiga construcció quant hem vaig adonar que entre els “ rocs “ s’hi passejava un insecte un tant peculiar.   Tenia un aspecte estrany  i li vaig començar a fer fotografies  tot meravellat per aquella estranya criatura.  La mare i la Montserrat van venir tot encuriosides i quant van veure l’insecte van dir sense donar-li cap importància que es tractava d’una “ Panxigana ”, un insecte comú de la vall.

Jo era la primera vegada que observava  aquest insecte i des de aquell dia ja n’he pogut observar i fotografiar  dos mes, un dels quals sense la cua. Evidentment a la vall n’hi ha moltíssimes de someretes però degut a que hi vaig de tant en tant no n’he pogut veure mes.

3 comentarios:

  1. Els fadrins de Sardanyola,
    si en són xics i rebotits,
    per un fart de panxiganes
    van córrer sis o set nits.

    (Corranda comunicada per Tomàs Raguer
    Arxiu de Tradicions Populars, fasc. IV, p. 217)

    ResponderEliminar
  2. Moltes gràcies pel comentari, Salvador. Gràcies també per compartir aquesta bonica corranda al blog.
    Salutacions.

    ResponderEliminar
  3. Que il.lustradora que és l'explicació que fas de la panxigana amb aquestes fotografies tan boniques.
    Avui m'ha sortit el teu bloc directament, en primera opció, quan buscava la paraula panxigana.

    ResponderEliminar